Umowa z Urzędem Marszałkowskim została podpisana 16.10.2025 r.
Całkowita wartość zadania: 13 241 290,71 zł
Dofinansowanie: 3 508 854,08 zł
Projekt obejmuje budowę czterech węzłów przesiadkowych typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R), zlokalizowanych przy rozbudowywanych lub modernizowanych drogach gminnych i powiatowych. Każdy z węzłów integruje różne formy transportu – samochodowy, rowerowy i publiczny – poprzez odpowiednią infrastrukturę. Inwestycje realizowane w miejscowościach Bystrzyca, Łuszczów Drugi, Rudnik oraz Świdnik Duży Pierwszy odpowiadają na lokalne potrzeby komunikacyjne mieszkańców tych terenów. Dzięki nowej infrastrukturze mieszkańcy zyskują:
- możliwość wygodnego dojazdu do punktów przesiadkowych komunikacji publicznej;
- miejsca parkingowe typu P&R, które pozwalają na pozostawienie samochodu i kontynuowanie podróży autobusem;
- ścieżki rowerowe i stojaki rowerowe, wspierające bezpieczny i zrównoważony transport lokalny;
- lepszy dostęp do Lublina i usług wyższego rzędu (praca, edukacja, zdrowie, kultura).
Nowo utworzona infrastruktura przesiadkowa ma charakter ponadgminny. Skorzystają z niej mieszkańcy dojeżdżający codziennie do Lublina, którzy dzięki systemowi P&R i B&R mogą ograniczyć konieczność wjazdu samochodem do centrum miasta. Projekt ułatwia zmianę środka transportu i zmniejsza obciążenie komunikacyjne głównych arterii wjazdowych.
Nowe pętle autobusowe, zatoki i przystanki zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu dostępności, skróceniu czasu przesiadek i podniesieniu komfortu korzystania z komunikacji zbiorowej. Z węzłów korzystać będą zarówno mieszkańcy bez samochodów, dla których transport publiczny to podstawowy środek przemieszczania się, jak i mieszkańcy dojeżdżający hybrydowo – np. rowerem lub autem do przystanku, a dalej autobusem. Wszystkie projektowane elementy infrastruktury są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.