INFORMACJE DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ OD 1 STYCZNIA 2012 r.
Od 1 stycznia 2012 roku wszyscy przedsiębiorcy (osoby fizyczne), którzy byli wpisani do ewidencji działalności gospodarczej Gminy Wólka prowadzonej przez Wójta Gminy Wólka znajdują się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą prowadzi Minister Gospodarki.
Wójt Gminy Wólka od 1 stycznia 2012 r. nie jest już organem ewidencyjnym.
Obecnie obowiązującym wnioskiem na procedury ewidencyjne /wpis, zmiana, zawieszenie, wznowienie, wykreślenie/ jest nowy wniosek CEIDG – 1, który można pobrać na stronie internetowej: www.ceidg.gov.pl.
Rejestracja działalności gospodarczej osób fizycznych, którzy chcą rozpocząć działalność dokonuje się w następujący sposób:
-
Nowego wpisu do CEIDG można dokonać poprzez:
-
złożenie wniosku o wpis do CEIDG osoby fizycznej za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na podanej wyżej stronie oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej /e-PUAP/. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na podany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku;
-
wniosek o wpis do CEIDG może być złożony w wybranym przez przedsiębiorcą urzędzie gminy: osobiście lub wysłany listem poleconym /wówczas własnoręczność podpisu musi być potwierdzona przez notariusza/.
-
W przypadku złożenia wniosku o wpis do CEIDG w urzędzie gminy.
-
należy wypełnić wniosek CEIDG – 1;
-
wniosek może być wypełniony na stronie www.ceidg.gov.pl należy go wydrukować i przynieść do gminy;
-
przy złożeniu wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca powinien posiadać dowód osobisty.
-
Złożenie wniosku CEIDG – 1 w gminie zostaje przekształcony w formę dokumentu elektronicznego, opatrzony podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym. Po złożeniu wniosku przedsiębiorca otrzymuje potwierdzenie jego złożenia.
-
Przedsiębiorca nie otrzymuje zaświadczenia z gminy gdyż zaświadczenie o wpisie do CEIDG ma formę dokumentu elektronicznego lub wydruku ze strony internetowej CEIDG.
-
W przypadku nowego wpisu do CEIDG – organem ewidencyjnym jest Minister Gospodarki.
-
Nadanie numeru REGON dla przedsiębiorcy dokonuje się automatycznie przez Urząd Statystyczny. Numer ten pojawia się na wpisie widocznym na stronie CEIDG. Jeśli przedsiębiorca chce posiadać dokument w wersji papierowej o nadaniu numeru REGON, powinien zgłosić się do Urzędu Statystycznego.
-
Dane przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wpis są weryfikowane przez CEIDG, a informacja o niezgodności danych jest wysyłana do przedsiębiorcy drogą elektroniczną - dlatego ważne jest wskazanie we wniosku adresu poczty elektronicznej.
-
Pojawienie się wpisu na stronie internetowej CEIDG jest równoznaczne z formalnym zakończeniem procesu rejestracji działalności gospodarczej.
-
W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy zgłosić się do oddziału ZUS lub KRUS, celem zgłoszenia do ubezpieczeń.
-
Jeśli przedsiębiorca chce być płatnikiem VAT lub zarejestrować kasę fiskalną, bez zbędnej zwłoki winien zgłosić się do właściwego Urzędu Skarbowego.
II. Procedury ewidencyjne w zakresie zmian wpisu, zawieszeń i wznowień działalności gospodarczej oraz wykreśleń dokonywane są w ten sam sposób jak przy nowym wpisie.